Liten guide i ladejungel.

7/26/2015

Tenkte skulle skrive innlegg om hvordan jeg lader hjemme hos meg.
Som nevnt tidligere så har jeg en Tesla Model S fra før. Før jeg fikk bilen utlevert sjekket jeg ut prisene for montering av ladestikk, jeg endte opp på samma løsning som naboen valgte.

Vi har 400V 3 Fase TN nett så det ble montert en 16A CEE stikk (industri kontakt)
Med Model S følger det Tesla UMC hvor du kan endre på munnstikk til forskjellige typer stikkkontater.
CEE kontakt med rød adapter sammen med Tesla UMC

B-Klasse Electric Drive har motor og batteri fra Tesla så jeg fikk sjekket ut om Tesla sitt UMC gikk ann å bruke sammen med ED. 

Jeg fikk svar fra selgeren min at det ikke var mulig, men noen andre Tesla eiere fikk bilen levert før meg testet det ut og bekreftet at det fungerte.




Lading av ED med Tesla UMC(Hvit Model S i bakgrunn)




Hva er fordelen med denne kontra vanlig schukostikk eller vanlig ladestasjon?
Nå tar jeg utgangspunkt for meg. Jeg hadde allerede CEE stikk som jeg betalte 8000kr for litt under 1 år siden, å oppgradere til ladestasjon kosta nesten like mye som jeg betalte for CEE kontakten.

Litt info om de forskjellige ledninger.
Vanlig Schuko gir ca 13A  gir ca 3.5/3.6W pr time. Det er samma som du får med laderen som følger med bilen sorte.

Type 2 gir ca 11 kw pr time (400V 16A) er det 400 32A gir det 22 kw(Må ha ladestasjon). Det er blå kontakt med gul ledning som følger med bilen.

B klasse ED har kun mulighet til å lade på 11kw så du får ikke mer kraft enn det selvom stikk kontakten gir mer strøm.



Med Tesla UMC så åpner det flere muligheter enn å bare lade hjemme.
 
Bilde hentet fra Elbil forum.
Bilde over viser masse forskjellige overganger som passer til de forskjellige kontakter som finnes rundt omkring i hele verden. Ettersom bilen ikke har hurtiglader og du drar på langt tur så finner du sikkert en eller annen form for industrikontakt og med en av overgangene kan du få høyere hastighet enn vanlig schuko gir.

Jeg får ladet bilen min fra 0-100% på ca 3 1/2 time med denne løsning og jeg er mer enn fornøyd.
/table>
Jeg bruker stor sett disse pluggene.

2 kommentarer:

  1. Har du prøvd å lade med Tesla UMC på 230V 32A tre-fas? Jeg ser du har mange forskjellige adaptere, og du har vel en som passer til det? Veldig nysgjerrig på om det gir høyere ladehastighet enn en-fas som er begrenset til 3,6kW.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, har ikke prøvd det, har kun tilgang til 400 16A og er kun det som jeg har brukt. 32A kontakten fulgte med fulgte med UMC kabelen derfor jeg har den.

      Slett

1

 
Copyright © 2016. Mercedes Benz B-Class b250e.
Design by Herdiansyah Hamzah. & Distributed by Free Blogger Templates
Creative Commons License